Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Het RCCS richt zich op een belangrijke inhoudelijke en methodologische uitdaging: het vergroten van ons inzicht in de afzonderlijke schaalniveaus van klas, school en landelijk en in de interactie tussen de verschillende schaalniveaus.

Onderzoek van het RCCS biedt inzicht in en uiteindelijk oplossingen voor tal van actuele maatschappelijke uitdagingen, discussies en opdrachten waarmee de leraar geconfronteerd wordt. Het gaat dan om vraagstukken in het klaslokaal die op andere schaalniveaus bepaald dan wel door andere schaalniveaus beïnvloed worden, zoals kansenongelijkheid, leesmotivatie en het digitaal vaardig maken van leerlingen. Het betreft ook vraagstukken die op alle schaalniveaus spelen, bijvoorbeeld het actualiseren van curricula en het terugdringen van de ervaren werkdruk en het lerarentekort. De laatste twee kwesties maken dat kwaliteit en uitvoerbaarheid van het Nederlandse onderwijssysteem onder druk staan.

Binnen het RCCS werken onderzoekers op het gebied van onderwijswetenschappen en vakdidactiek in het alfa-, bèta- en gammadomein samen. Een centrale vraag binnen dit onderzoekscentrum is hoe we het curriculum betekenisvol, samenhangend en inclusief maken. Het RCCS zal:

  • zorgen voor de verbinding tussen de onderwijswetenschappelijke en vakdidactische disciplines.
  • zorgen voor verbinding tussen perspectieven op het macro-, meso- en microniveau van het onderwijs.
  • zich richten op het proces van curriculumontwikkeling en curriculuminhoud. Daarbij is structurele aandacht voor het wat en het waartoe van het curriculum in het Nederlands funderend onderwijs, dat de basis van de ontwikkeling van onze samenleving legt.