Research Centre for Curriculum Studies
Curriculum is een meervoudig en gelaagd concept met relevantie op micro-, meso- en macroniveau, oftewel van landelijk opgestelde leerplannen tot de uitvoering hiervan in het klaslokaal. Deze schaalniveaus kennen enerzijds elk hun eigen dynamiek en problematiek, en ten aanzien van elk van deze schaalniveaus zijn relevante onderzoeksvragen te stellen. Anderzijds interacteren en beïnvloeden zij elkaar. Zo kunnen bijvoorbeeld keuzes die gemaakt worden op één niveau invloed hebben op een ander schaalniveau. Ook deze onderlinge interactie biedt aanknopingspunten voor onderzoeksvragen.
Het RCCS onderzoekt hoe leraren hun curriculumpraktijken vormgeven in relatie tot kaders op school en landelijk niveau. We zien leraren daarbij als actieve actoren, die zich - bewust en/of onbewust - verhouden tot hun context: de kaders op school en landelijk niveau. Er gaat speciale aandacht naar hoe leraren curriculumpraktijken inhoudelijk vormgeven in po en vo, en in verschillende leergebieden en vakken. Interessant is de wisselwerking tussen de schaalniveaus van klas, school en landelijk en hoe dit leidt tot een betekenisvol, samenhangend, inclusief en rechtvaardig curriculum voor leerlingen.
Door meer inzicht te verkrijgen in factoren op verschillende schaalniveaus die het proces van ‘curriculum making’ door leraren bevorderen en belemmeren, kan de kwaliteit van curriculumpraktijken worden verhoogd en hoopt het RCCS een bijdrage te leveren aan actuele maatschappelijke vraagstukken.
De UvA en SLO hebben samen het RCCS in 2023 gestart. UvA en SLO beschikken ieder over een eigen expertise en focus. De gemeenschappelijk op te stellen onderzoeksagenda voor het RCCS zal meerwaarde bieden ten opzichte van ieders eigen bestaande expertise. De expertise van de UvA is wat betreft schaalniveau van het curriculum vooral gericht op het micro- (vakdidactiek) en mesoniveau (onderwijswetenschappen). De expertise van SLO is met name gericht op het curriculum op macroniveau.